Jak wysłać eSprawozdanie finansowe do KRS – krok po kroku

  1. Należy sporządzić e-sprawozdanie finansowe zgodne ze strukturami logicznymi opublikowanymi przez Ministerstwo Finansów.

    Zachęcamy, by Państwo sporządzili e-sprawozdanie finansowe za pomocą naszej aplikacji!

  2. Sporządzone e-sprawozdanie finansowe (plik XML) należy podpisać kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.

    Sprawozdanie finansowe podpisuje osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych i kierownik jednostki, a jeżeli jednostką kieruje organ wieloosobowy – wszyscy członkowie tego organu.

  3. Jeżeli sprawozdanie podlega badaniu, po jego podpisaniu i zatwierdzeniu należy przesłać do biegłego rewidenta.

  4. Podpisane i zatwierdzone e-sprawozdanie finansowe należy wysłać do KRS za pośrdenictwem strony https://ekrs.ms.gov.pl.

Zawartość e-prawozdania można sprawdzić za pomocą czytnika sprawozdań finansowych.

Nieco więcej szczegółowych informacji

  • Prawidłowo wygenerowane e-sprawozdanie (plik XML) zawiera w sobie:
    • wprowadzenie do sprawozdania
    • bilans
    • rachunek zysków i strat
    • rachunek przepływów pieniężnycy (jeśli jest wymagany)
    • zestawienie zmian w kapitale własnym (jeśli jest wymagane)
    • informację dotyczącą rozliczenia głównych pozycji różniących podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od wyniku finansowego brutto
    • dodatkowe informacje i objaśnienia sprawozdania finansowego
  • Jako osobne pliki, ale również opatrzone podpisem elektonicznym, wysła się do KRS:
    • sprawozdanie z działalności,
    • sprawozdanie z płatności na rzecz administracji publicznej,
    • opinia biegłego rewidenta / sprawozdanie z badania rocznego sprawozdania finansowego,
    • skonsolidowane roczne sprawozdanie finansowe,
    • sprawozdanie z działalności grupy kapitałowej,
    • sprawozdanie z działalności jednostki dominującej,
    • skonsolidowane sprawozdanie z płatności na rzecz administracji publicznej,
  • Nie ma obowiązku postaci elektronicznej dla dokumentów:(tzn. że mogą być dołączone skany dokumentów)
    • Uchwała lub postanowienie o zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego lub skonsolidowanego rocznego sprawozdania finansowego
    • Uchwała o podziale zysku bądź pokryciu straty.